A Yamaha MotoGP csapatának blogja

Yamaha Racing

Esélylatolgatás, 2015

Avagy megtörik-e Marquez egyeduralma?

2015. március 19. - Syracuse

A Superbike VB már korábban beindult, Michelisz Norbi is javában csillogtatja tudását, március 15-én pedig a világ legunalmasabb és egyben legtúlértékeltebb autóverseny sorozatának szezonnyitóját is megrendezték az ausztráliai Melbourneben. Nekünk, MotoGP-rajongóknak ugyan még 10-et (és egy vasárnap ebéd utánit) aludnunk kell az első rajtig, de a visszaszámlálás beindult, így most megpróbálom nektek összeszedni, hogy előzetesen mit várhatunk az idei évtől.

 

A tények

A tavalyi évhez hasonlóan a gyári Hondák nem tudták uralni az előszezon tesztjeit. Marquez ugyan rendszerint elől végzett, és négy alkalommal ő volt a leggyorsabb, csapattársa, Pedrosa mindössze háromszor végzett a legjobb 4-ben az összesen 8, hivatalosan mért köridőkkel szolgáló tesztnap során. Egyértelmű fejlődést két csapat mutatott az élmezőnyhöz képest. A Ducati Team pilótái (Dovizioso, Iannone) átlagosan mindkét malajziai teszten élmezőny végi/középmezőny eleji időket motorozott, talán február 23-a volt negatív meglepetés ebből a szempontból. Legutóbb viszont, Katarban először Ducati 1-2-t láthattunk másnap is egyedül Marquez tudott beférkőzni a két olasz közé. A visszatérő Suzuki eleinte a mezőny végén kullogott, de még Sepangban, az első tesztsorozaton bele-bele fért Aleix Espargaró a top10-be. A második maláj körre viszont egyértelműen javultak az eredményeik, az első napon rögtön egy 4. és egy 9. hellyel nyitottak. Losailban az első napon Espargaró ismét a 4. legjobb időt motorozta, míg végül egy felejthető eredménnyel zárták az előszezont. A gyári Yamaha versenyzői szokás szerint nem nagyon brillíroztak a tesztidőszakban, 1-1 elsőség csúszott be Sepangban, egyébként általában az élmezőny végén zárt Lorenzo és/vagy Rossi. Időeredmények szempontjából meglehetősen szoros eredmények születtek, általában a 7-10. helyezett csúszott 1 másodperces hátrány fölé, az utolsó katari alkalommal viszont a 14. Maverick Viñales ideje mindössze 0.903 másodperccel maradt el a leggyorsabb Doviziosotól.

 

A mitikus seamless váltó

A gyorsváltó az 1. és a 6. sebességek közötti "akadálymentes" kapcsolást jelenti fel- és leváltás esetén is. A Yamaha először 2013-ban tesztelte az új váltót, és gyakorlatilag kijelenthetjük, hogy 2013 óta folyamatosan tesztelik az aktuális motoron. Idén jutottunk el odáig, hogy a teljes szezon során ezt a váltót fogják használni, ehhez azonban az elektronikán és a vázon még módosítani kell(ett). Jorge és Vale egyöntetűen kijelentették, hogy ettől még ne számítsunk űrsebességre, viszont a Honda elleni harcban ez is komoly fegyvertényt jelenthet - amennyiben beválik, tekintve, hogy technikai sportról beszélünk. Takaaki Kimura Yamaha Motor Co. Ltd. alelnök minden esetre már Katarban futamgyőzelmet remél.

 

A Michelin

A francia gumigyár idén még nem sok vizet fog zavarni, annál több port kavart viszont már az előszezon során. Ennek okán néhány sort szánok arra, hogy mindenkit emlékeztessek: 2015-ben minden versenyhelyszínen tesztelni fogják a Michelin abroncsokat, hogy aztán 2016-ban komplikációk nélkül történjen meg a jelenlegi gumiszállító Bridgestone leváltása. Az alapos előkészületekre egyébként szükség is van, ugyanis eddig a Michelin gumikkal pályára guruló versenyzők - hivatalos, mért köridőket tartalmazó teszt még nem volt - gyakran a bukótérben kötöttek ki. A tesztekre egyébként a versenyeket követő hétfőkön fog sor kerülni, és nagyrészt tesztpilóták fogják kipróbálni a gumikat. A franciák 1972 és 2008 között egyébként megszakítás nélkül voltak beszállítók a MotoGP-ben, 1993-tól 2006-ig rendre Michelin abroncsokkal felszerelt motor nyerte a világbajnokságot (anno több gyár is biztosított gumikat).

 

Ez mind szép és jó, de ki lesz a világbajnok?

Természetesen ezt senki nem tudja megjósolni (R.I.P. Paul), ráadásul elérkeztünk a bejegyzés azon részéhez, amit legkevésbé kell készpénznek venni. Ez a saját meglátásom, amivel lehet egyetérteni és vitatkozni egyaránt. Yamaha-blog lévén abban reménykedünk, hogy Jorge Lorenzo és Valentino Rossi (esetleg Pol Espargaró, Bradley Smith, Stefan Bradl és Loris Baz) között dől majd el az összetett-beli arany sorsa. Szerintem a Ducati idén a kvalifikációkon többször fog a pole pozícióért harcolni, mint tavaly, a versenytempójuk viszont gyaníthatóan a dobogóra épphogy elég lesz, de valószínűleg a 4-5. helyért fognak hajtani a Tech 3 és a Suzuki pilótái, illetve Pedrosa mellett. Valószínűleg sokakat meglepett Dani Pedrosa neve az előző mondatban, de én úgy vélem, hogy bár élversenyzőnek számít, neki igazán csak 2012-ben volt esélye a világbajnoki címre, amit - pofátlan módon kijelentem - ő veszített el. Érdekesebb viszont blogunk két fő "tárgya". Lorenzo és Rossi azok, akik eddig is igazán közel tudtak kerülni Marquezhez, és ha jó napot fogtak ki, akkor meg is szorongatták a golyóit, esetenként elhappolva előle a győzelmet. Ha valóban annyira jó az a bizonyos váltó, akkor bizony kinézhet egy Yamaha vb-győzelem. Őszintén szólva úgy érzem, hogy Rossinak ez az utolsó esélye a 10. világbajnoki címre, és bízom benne, hogy ki is használja, hiszen csapattársa még mindig csak 27 éves, rengeteg ideje van nyerni.

 

Nem is szaporítom többet a szót, mindenkinek van ideje bőven levonni a konzekvenciát ebből az írásból, remélem nem volt bicskanyitogató egyik mondatom sem. :D

A bejegyzés trackback címe:

https://yamahamotogp.blog.hu/api/trackback/id/tr777273325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása